artiklen er fra d. 29/5-2025
Google-oversættelse af indledningen:
mvhOnsdag aften (28. maj) stemte franske parlamentsmedlemmer for at afskaffe ZFE'er. Artiklen blev indarbejdet i et bredere lovforslag (forenklingsloven), som skal til anden afstemning (om hele teksten).
Et flertal af parlamentsmedlemmerne stemte for at afskaffe ZFE: 98 stemmer for, 58 stemmer imod, rapporterer Le Figaro . Artiklen blev fremsat i udvalget på initiativ af LR- og RN-parlamentsmedlemmer, men parlamentsmedlemmer fra forskellige grupper sluttede sig til deres stemmer (UDR, LFI og "et par makronistiske parlamentsmedlemmer", ifølge lemonde.fr ).
Læs vores artikel
ZFE og autocampere: regler og undtagelser: https://www.lemondeducampingcar.fr/prat ... ole/217614
Hvad er ZFE'er, forresten?
Lavemissionszoner blev etableret ved klimaloven i 2019. Disse geografiske perimetre bestemmes derefter lokalt. Trafikregler for køretøjer vedtages derefter i hver ZFE baseret på luftkvaliteten. Trafikforbud (som også kan være tidsbegrænsninger) gælder baseret på køretøjernes Crit'Air-klassificering. Ældre køretøjer og køretøjer med forbrændingsmotorer er derfor mest sandsynligt mål for angrebet. 25 ZFE'er er allerede blevet implementeret i Frankrig (men trafikrestriktioner er fortsat ekstremt sjældne). Disse er primært byområder og bynære områder. Hverken antallet af ZFE'er eller deres omfang var endeligt. Det var stadig hensigten, at de skulle udvides.
Hovedeffekten af ​​afskaffelsen af ​​ZFE er, at en lokalitet ikke længere kan begrænse cirkulationen af ​​en bestemt kategori af køretøjer, når luften er for forurenet.
Jytte