Problem med danske bogstaver i nyhedsbreve

Her kan du finde hjælp til diverse funktioner i FritForum - alt fra "Hvordan kommer jeg ind til FritForum?" til hjælp til søgefunktioner og meget andet.
Besvar
admin
Administrator
Indlæg: 236
Tilmeldt: man 19. okt 2015 13:01
Fulde navn:
By:
Telefon 1:
Telefon 2:
Bilmærke:
Camper mærke:
Model:
Ã…rgang: 0

Problem med danske bogstaver i nyhedsbreve

Indlæg af admin »

Det sker at medlemmer har problemer med at læse DFAC nyhedsbreve, idet danske bogstaver ikke vises korrekt.
Det kan f.eks. se således ud:
image.png
Bemærk her at mailens overskrift vises korrekt men at brødteksten indeholder kryptiske tegn for danske bogstaver.
Det indikerer at PC'en står rigtigt i tegnsæt men at det er den enkelte mail der uvist af hvilken grund, står til forkert tegnsæt.

Løsningen til dette er at vælge tegnsættet "UTF-8". Hvordan man gør det er forskelligt i de forskellige mail-programmer. Herunder viser jeg opskriften i Outlook 2019.
Bemærk at den anvendte kommando "Andre handlinger" ikke fandtes som standard på menuen (båndet) øverst, så jeg skulle først ind og tilpasse båndet ved at føje denne kommando til en brugertilpasset gruppe. Så det er nødvendigvis ikke helt nemt.

Åben først den enkelte mail ved at dobbeltklikke på den og vælg så "Andre handlinger":
image.png
Vælg "Kodning" og "Unicode (UTF-8)":
image.png
Evt. skal man have fat i under-menuen "Flere" for at finde UTF-8


Andre mailprogrammer end Outlook håndterer dette på anden måde.
Håber den kan hjælpe i en håndvending, men man skal selvfølgelig helst finde ud af hvor det står forkert i sit mail-program, for det dur jo ikke at skulle gøre dette ved hver enkelt nyhedsmail fra DFAC.

I øvrigt kan nyhedsbrevene jo ses i browseren på hjemmesiden her: https://www.dfac.dk/tag/nyhedsbrev/
Der kan dog være lidt forsinkelse i at nyeste nyhedsbrev bliver uploadet.
3 x

Besvar

Tilbage til "HowTo - Hvordan gør jeg?"