San Bernardino passet

Besvar
0005-raebild
Indlæg: 903
Tilmeldt: tirs 20. okt 2015 23:51
Fulde navn: Per Ræbild
By: København NV
Telefon 1: --
Telefon 2: --
Bilmærke: --
Camper mærke: --
Model: --
Ã…rgang: 0

Re: San Bernardino passet

Indlæg af 0005-raebild »

Ser ud til at have været en dejlig tur Poul Erik

En rigtig Jyde ofrer gerne 2,5 cm af hver sin side af bilen for at spare 350kr :-)

PS! jeg er selv Nordjyde

Mvh Per Ræbild
0 x

Brugeravatar
0037-PELP
Administrator
Indlæg: 2731
Tilmeldt: tirs 20. okt 2015 15:48
Fulde navn: Poul Erik Lind Pedersen
By: Kolding
Telefon 1: 40223221
Telefon 2: 24753221
Bilmærke: Kia Niro Plugin Hybrid
Camper mærke: CV Fendt
Model: Bianco Selection 390FH
Ã…rgang: 2021

Re: San Bernardino passet

Indlæg af 0037-PELP »

Velbekomme til begge Oler.

Ols S. Det overvejede jeg også, men min kone siger jeg snakker for meget, så det ville jeg skåne jer for. Og det der blev optaget af kameraet under vejs var ikke alt sammen egnet til offentlig udgivelse. :lol: Det og så at lydkvaliteten er absolut elendig.

Specielt et sted i filmen ville en forklaring nok have været på sin plads. Vi holder stille lidt for længe i et T-kryds. Det er lige der hvor man kører ind på selve opstigningen til passet, og grunden til vi holder stille er, at vi debatterer lidt om hvad vi skal når nu skiltet ude til højre fortæller os at vi ret beset ikke må køre længere da vi er 5 cm. for bred. Men nu var vi kommet så langt på nogle til tider elendige veje, og jeg havde ikke lyst til at ofre 350,00 kr. på en vignette bare for at måtte køre gennem tunellen, så vi tog chancen. Vi (læs jeg) ville jo også gerne se toppen.
0 x
Med venlig hilsen
0037 Poul Erik Pedersen

Billede

Online
Brugeravatar
0010-oleskovgaard
Indlæg: 436
Tilmeldt: ons 28. okt 2015 15:48
Fulde navn: Ole Skovgaard Petersen
By: Vissenbjerg
Telefon 1: 93300643
Telefon 2: 31433006
Bilmærke: Fiat Ducato
Camper mærke: Bürstner
Model: Harmony 615
Ã…rgang: 2005

Re: San Bernardino passet

Indlæg af 0010-oleskovgaard »

Tak for turen,
god film, men der mangler måske en smule speek,
Camperhilsen Ole.
Røverskoven/Vissenbjerg.
0 x
Hilsen fra 10 Ole Skovgaard.
Røverskoven/Vissenbjerg.
Billede

Brugeravatar
0021-olen
Indlæg: 285
Tilmeldt: ons 28. okt 2015 19:29
Fulde navn: Ole Nørgård Jepsen
By: Kjellerup
Telefon 1: 50906225
Telefon 2: 50906225
Bilmærke:
Camper mærke:
Model:
Ã…rgang: 0

Re: San Bernardino passet

Indlæg af 0021-olen »

Tak for turen :)
0 x
Med camperhilsen

Ole Nørgård

Billede

Brugeravatar
0021-olen
Indlæg: 285
Tilmeldt: ons 28. okt 2015 19:29
Fulde navn: Ole Nørgård Jepsen
By: Kjellerup
Telefon 1: 50906225
Telefon 2: 50906225
Bilmærke:
Camper mærke:
Model:
Ã…rgang: 0

Re: San Bernardino passet

Indlæg af 0021-olen »

En flot tur, er nu nået til toppen :) ser resten senere, da jeg skal i byen ;)
Via chromecast ryger den lige på den store skærm, kvaliteten ligner det mit 160 kr. kamera laver, ikke så dårligt endda, man oplever fint turen :)
0 x
Med camperhilsen

Ole Nørgård

Billede

Brugeravatar
0037-PELP
Administrator
Indlæg: 2731
Tilmeldt: tirs 20. okt 2015 15:48
Fulde navn: Poul Erik Lind Pedersen
By: Kolding
Telefon 1: 40223221
Telefon 2: 24753221
Bilmærke: Kia Niro Plugin Hybrid
Camper mærke: CV Fendt
Model: Bianco Selection 390FH
Ã…rgang: 2021

San Bernardino passet

Indlæg af 0037-PELP »

Tag med på en tur op over San Bernardino passet som set fra instrumentbordet i en Fiat Ducato.

Vores efterårstur i år gik til de Norditalienske søer - en tur der absolut er anbefalelsesværdig. Da vi havde planlagt at starte med Lago Maggiore skulle nedturen jo gå gennem Schweiz, og da vi jo er jyder, og vi normalt ikke benytter motorveje, ja så tænkte vi at vi lige så godt kunne spare de 350,00 kr. en vignette koster til motorveje i Schweiz. Jeg vil ikke sige vi fortrød, men der var visse udfordringer forbundet med det valg.

Ruten vi valgte gik fra Bregens over Chur og op over San Bernadino passet og videre ned til Bellinzona. En helt igennem flot tur med meget varieret terræn og endnu mere varierede veje. Der var alt fra fine, brede landeveje til noget der nærmest lignede gedestier som vi kun lige kunne være på. Et sted mødte vi et skilt der fortalte at vi kun lige kunne komme under en forhindring, og da vi kom frem viste det sig at være to byporte ved indkørslen og udkørslen til en landsby. Hvad skiltene ikke fortalte var at de kun var 2,5 m. brede, så det var kun lige vi kunne klemme os igennem. Det sjove var at de stod frit i landskabet, og man kunne uden videre have ført vejen uden om - men det havde man så ikke gjort.

Filmen starter et stykke syd for Chur, men også et stykke før vi starter selve opkørslen til passet - som i øvrigt ikke må befærdes af køretøjer over 2,3 m. Det overså vi ligesom, for nu var vi jo nået så langt, og vi regnede ikke at de ekstra 5 cm. ville give problemer - hvad de heller ikke gjorde. Vi havde passeret alt det snævre. Filmen slutter lige før byen San Bernardino. Da vi kom der til blev vi mødt af et skilt der på Italiensk fortalte os, at vejen var spæret 5 km. længere fremme. Det gik ikke helt op for os, så vi smuttede forbi. Lidt senere var der et nyt skilt, og denne gang stoppede vi op for at tyde skiltet. 2 km. længere fremme var vejen helt lukket indtil kl. 18:00 grundet noget løb. Klokken var ca. 12:00 og vi havde Cannobio i Italien som mål den dag, så vi syntes ikke om at skulle vente 6 timer på at vejen blev åbnet. Men uden vignette måtte vi jo ikke tage motorvejen, men der var bare ikke andre alternativer. Så vi tog en dyb indånding (min kone sagde også nogle ord til mig som jeg ikke kan huske - noget med bøder og politi og den slags) og kørte ud på motorvejen for at komme uden om forhindringen. Det gik fint, og vejen ned var ikke mindre spektakulær end vejen op.

Selve filmen er optaget med en lille, billig actioncam fra Harald Nyborg - på tilbud til 250,00 kr. Så kvaliteten kunne være bedre. Rystelserne skyldes primært vejens beskaffenhed, som I kan se ikke var lige god alle steder. Refleksioner i forruden undgås kun med kameraet monteret udendørs, men så er det svært at betjene under kørslen. :D Så bær over med kvaliteten, nyd turen og bliv forhåbentlig inspireret. Spol frem når I keder jer (den varer 28 min.) og skru ned når musikken bliver for meget. God tur.



PS: Det går ikke så hurtigt som det nogen gange ser ud til.
0 x
Med venlig hilsen
0037 Poul Erik Pedersen

Billede

Besvar

Tilbage til "Schweiz"